Zoeken
Kies uw taal
13 mei 2024

Met minder mensen meer zorg leveren

Over het hele land groeit het tekort aan huisartsen en ondersteunend personeel. We moeten met minder mensen meer zorg leveren.

We doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Door het veranderen van de zorg, vragen we ook begrip van u.

  • U hoort of ziet niet altijd meer de huisarts wanneer u met ons in contact komt, dat is anders dan vroeger.
  • Aan de telefoon is de doktersassistent het aanspreekpunt. Zij zijn zeer goed ingewerkt op het uitvragen van uw klacht en beoordelen óf en hoe snel u gezien moet worden. Vaak zijn adviezen of een verwijzing naar thuisarts al voldoende. De assistenten werken volgens standaarden en richtlijnen die door huisartsen zijn opgesteld. Hierdoor zijn wij in staat om u snel en goed te helpen. Als de doktersassistent na het uitvragen van uw klacht vindt dat u gezien moet worden, plant zij een afspraak voor u in. Dit kan telefonisch zijn of op de praktijk.
  • Als een afspraak ingepland wordt, is dat niet standaard meer altijd met de huisarts. U kunt ook een afspraak krijgen bij de Praktijkondersteuner Huisarts (POH) of de Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH). Zij zijn opgeleid om u op een goede en veilige manier te zien en werken ook volgens de huisartsen richtlijnen. Wij doen ons best om u in te plannen bij uw voorkeursmedewerker, maar dit kan niet altijd.

Waardoor is de zorg veranderd?

  • Patiënten bezoeken sneller dan vroeger de huisarts en daarbij ook vaker voor kleine klachten.
  • We zien meer patiënten met psychische problemen, wat meer tijd kost. De wachttijd bij de GGZ is lang waardoor patiënten vaker in die wachttijd onze hulp vragen.
  • We hebben meer tijd nodig per patiënt omdat mensen gemiddeld steeds ouder worden met bijbehorende gezondheidsproblemen.
  • Patiënten komen sneller terug van de specialist naar de huisarts.
  • Hulpbehoevenden die vroeger naar een verpleeghuis gingen blijven langer thuis wonen, waar de zorg toch door de huisarts gegeven blijft worden.
  • Al met al komen we met 10 minuten per consult vaak niet meer uit. Dit betekent dat we minder patiënten per dag kunnen zien. En onze consultduur is verhoogd naar 15 minuten per klacht.

Wat kunt u zelf doen om ons te helpen?

  • Bestel uw medicijnen via de herhaalservice van de apotheek of via mijngezondheid.net.
  • Zoek niet op sociale media naar antwoorden op uw gezondheidsvragen, maar raadpleeg thuisarts. Deze website is gemaakt door artsen en biedt betrouwbare informatie. Het biedt wellicht voldoende informatie om een consult overbodig te maken.
  • Download de app moet ik naar de dokter en raadpleeg deze voordat u ons belt. Deze app staat ook op onze website. Het is een digitale zelftriage website, waarbij u binnen 1 minuut advies krijgt en is 24 uur per dag beschikbaar.
  • Blijft u alstublieft vriendelijk. Wij hebben altijd het beste met u voor en doen ons best om er iedere dag voor u te staan en goede zorg te leveren.
Terug naar overzicht
Twijfelt u of u wel naar de huisarts moet?
Hieronder vindt u allerlei informatie die u verder helpt.